Participatieve basishouding

De focus ligt op de houding van de hulpverlener die in de dagdagelijkse praktijk van de hulpverlening de participatie van kinderen, jongeren en ouders ten volle kan waarmaken. Het doel van de vorming is vooral om deelnemers te prikkelen om na te denken over hun begeleidershouding en zo te komen tot een meer participatieve manier van werken.

We denken hiermee in te spelen op een reële nood van kinderen, jongeren en ouders, die vaak signalen geven over de houding van de begeleider: “Hij verstaat mij niet en hij luistert nooit naar mijn verhaal.”

De definitie of waarheid rond de participatieve basishouding bestaat niet. We pretenderen dan ook niet de waarheid over participatie in de hulpverlening in pacht te hebben met deze vorming. In die zin is deze vorming dan ook niets nieuws onder de zon. We willen alleen een link proberen leggen tussen de beleving van kinderen, jongeren en hun ouders en de hulpverlener. Vanuit de signalen van de gebruikers kunnen we in discussie gaan en zoeken om beter in te spelen op hun noden en behoeften.

 

Praktisch:

Voor: hulpverleners & directies
Duurtijd: halve of hele dag
Aantal: ± 12 personen
kostprijs: Offerte op aanvraag

Contact: infoDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 




oudersparticipatie